Är du fullt närvarande när du äter?

Som jag har berättat tidigare följer jag kursen The Mindfulness Summit under oktober månad. Ett av inslagen gav mig en ny ingång till mindfulness. Det var intervjun med Susan Albers, som handlade om mindful eating.

Susan Albers är doktor i psykologi och har inriktat sig på ätande, kroppsbild och mindfulness. Här är fem tips för dig som vill äta mer mindful:

1. Sitt ner när du äter.

2. Tugga långsamt. Var uppmärksam på hur snabbt andra i din omgivning äter. Vi speglar människorna vi äter tillsammans med. Lägg också märke till din egen takt. Notera, men döm inte.

3. Njut av maten. Stäng av teven och datorn. Undvik att ”zombieäta”. Var närvarande i varje tugga. Första tuggan mat smakar alltid allra mest. Om du inte orkar vara närvarande en hel måltid, var åtminstone fullt närvarande när du tar din första tugga vid varje måltid. Det här tar lite tid att lära sig, så fortsätt att öva.

Var mer närvarande när du äter: Le. Lukta på maten. Känn hur den känns i handen. Smaka på den och lägg märke till hur smakerna sprider sig i munnen. Andas.

Var mer närvarande när du äter: Le. Lukta på maten. Känn hur den känns i handen. Smaka på den och lägg märke till hur smakerna sprider sig i munnen. Andas. (Bild: CCO)

4. Gör det enklare att välja nyttig mat. Placera hälsosam mat som du tycker om på ställen där du lätt får syn på den. Och göm onyttig mat. På så sätt kan du skapa en medveten miljö runt dig. Fundera på vad det är i din omgivning som utlöser medvetet respektive tanklöst ätande.

5. Le! Le mellan varje tugga du tar. När du gör det får du en paus där du kan fråga dig själv: Är det här något jag verkligen vill ha? Eller är jag mätt? Ta ett andetag.

Knep för dig som använder mat som tröst

Det är vanligt att vi äter för att reglera våra känslor när vi har problem. Prova att använda mindfulness istället: Drick en kopp te med full närvaro, massera dig själv eller träna yoga, när impulsen att börja tröstäta dyker upp.

Ett annat knep är ”pistascheffekten”. Ät något som tar tid att skala, till exempel nötter. Lämna skalet framme så att du får en visuell bild över hur mycket du har ätit. Det gör dig mer medveten. Apelsiner är också bra. Dels tar det tid att skala dem, dels har citrusdoften en naturligt lugnande effekt.

Läs mer om Susan Albers arbete och mindful eating

Lär dig mer om mindfulness

Gör som jag och lär dig mer om mindfulness (medveten närvaro) och meditation. Webbkursen ”The mindfulness summit” finns att lyssna på gratis under hela oktober.

Är du nyfiken på att lära dig mer om mindfulness? Just nu har du chansen att ta del av visdomen från några av världens främsta namn på området.

Melli O’Brien (MrsMindfulness.com)

Melli O’Brien från MrsMindfulness.com leder kursen.

Varje dag under oktober publiceras intervjuer med olika experter. Totalt blir det alltså 31 olika upplevelser av hur mindfulness och meditation kan göra livet bättre. Sist ut är Jon Kabat-Zinn, en superkändis när det handlar om mindfulness. Den intervjun ser jag extra mycket fram emot.

We believe mindfulness has the capacity to change the world from the inside out, one person at a time. If we want peace in the world each of us must first uncover the innate peace within us.

En tanke bakom The Mindfulness summit är att göra världen lite bättre. Genom att lära sig mindfulness ökar människan sin förmåga till medkänsla och inre balans.  I slutet av varje intervju frågar Melli O’Brien (Mrs Mindfulness) hur världen skulle se ut om antalet utövare når en kritisk massa, låt oss säga två miljarder människor. Det är en spännande fråga.

Det är inte för sent att hoppa på kursen. Om du vill haka på är det bara att anmäla dig här.


Uppdatering 2015-11-07

Det var en fantastiskt givande upplevelse att följa Mindfulness summit under oktober månad. Två av de populäraste inslagen ligger fortfarande ute på nätet, passa på att spana in dem:

1. Day 1 – An interview with Mark Williams: An Introduction to Mindfulness along with two short mindfulness practices.

2. Day 31 – An interview with Jon Kabat-Zinn on the Deeper Dimensions of Mindfulness, plus the livestream replay.